Žanr:
Drama
Režija:
Jean-Pierre
Dardenne / Luc Dardenne
Glumci:
Marion
Cotillard / Fabrizio Rongione / Catherine Salée
Sličan
Film: Le Silence de Lorna (2008)
Postoje filmovi koji nas kupuju na svoj prvi takt, kao
i oni koji naša osećanja zadovoljstva, ushićenosti i euforije probude tek tokom
odjavne špice, a postoje pak i oni koji kao da su pisani i snimani za nas
lično, bez obzira u kom momentu će nas njihovo zbivanje dovesti u stanje
ekstaze. To ne mora da bude film koji predstavlja ogledalo našeg života, već
jednostavno delo primereno senzibilitetu gledaoca koji će se bez imalo muke, sa
zadovoljstvom „upiti“ poentu filma i veličati njegovu umetničku crtu. Upravo
delo braće Dardenne je predmet mog obožavanja (ujedno i kritike), baš zbog onoga
što je pomenuto u pređašnjoj rečenici. Objektivno gledano, ima mnogo
integralnijih, kompleksnijih i kvalitetenijih filmova, al' sa subjektivnog
gledišta Deux jours, une nuit je delo
koje zaslužuje svaki minut potrošen na njegovu projekciju, jer je prosto
ŽIVOTNO i prikazuje jedan od učestalijih problema koji može zadesiti nas obične
smrtnike – gubitak posla.
Recenzija:
Opis radnje filma biće podvrgnut neuobičajenoj metodi pisanja u srcu teksta, iz
estetskih razloga, tj. da ne ružim onu filozofiju iz sinopsisa. Dakle,
centralna figura filma jeste Sandra, majka dvoje dece, koja zajedno sa suprogom
Manuom otplaćuje kredit za stan. Udruženim snagama supružnici mogu izaći na
kraj sa jednom od najomraženijih reči na svetu (eh, da je samo reč u
pitanju...), ali sa jednom platom biće prinuđeni da se odreknu bede, zarad još
veće bede koja ih čeka u socijalnom stanu. Do ovog magnovenja bespuća doveo ih
je Sandrin otkaz koji se nije odigrao na uobičajen način. Naime, Sandra se na
posao vratila nakon bolovanja (pošto je prethodno doživela nervni slom) i tu ju
je dočekao nemilosrdni šef koji je shvatio i da sa radnikom manje može da se
postigne sve što program zahteva, te je odlučio da pokrene đavolju igru
nezahvalnog izbora. Zaposleni treba da odluče da li žele da se Sandra vrati na
posao ili da uzmu bonus od 1.000 evra. Velika većina je glasala za bonus što
rezultuje Sandrinim otkazom. No, glasanje se iz određenih razloga ponavlja u
ponedeljak, te naša glavna akterka ima dva dana da ubedi kolege da promene
odluku, ali ni ne sluti koliko će to zapravo biti teško...
Ovo remek-delo belgijske
kinematografije snimano je dinamičnom kamerom, koja je glavni krivac zašto sve
što gledamo na ekranu deluje autentično. Pre svega, nema onog štimovanja
kadrova, snimanja iz vratolomnih pozicija kako bi se prikrila masna kosa ili zamaskirale
X noge glavnog glumca. To nesavršenstvo potpunjuje utisak da gledamo priču
jedne obične žene čija sudbina deluje toliko realno i jezivo da strepimo nad
njom do samog finala.
Marion Cotillard u ulozi
nesrećne Sandre briljira, jer se pre svega sjajno uklapa u ambijent i okolnost,
pa njene rečenice ne deluju usiljeno i izveštačeno, već sasvim prirodno i spontano.
U tome joj asistira i sjajan scenario braće Dardenne koji nisu premotavali
replike koje se ponavljaju, već su „puštali“ Sandru da svaki put iznova saopšti
razlog dolaska kod kolege, iako je on uvek bio istovetan. To je još jedna stavka
koja nas uverava da je sve što gledamo vrlo realistično, a na to valja dodati i
da su glumci u ulogama kolega neposredni, te da su njihove reakcije i replike
isto tako realne.
Deux
jours, une nuit iliti na engleskom Two Days, One Night pored navedenih kvaliteta ima i snažnu emociju
koja dopire samo do onih gledalaca koji veruju u priču iz filma i saživljavaju
se sa junakinjom istog. Bol koju ona oseća možemo osetiti i mi gledaoci (u
znatno manjoj dozi), a njene strepnje, predaje i odustajanja (poput onog kad je
Dotti odustala od staroslovenskog L) propratićemo
zabrinutim izrazom lica. (Kao kad je movie staaar čekao red da odgovara kod
bakute).
SPOILER
ALERT! Stvar koju moram pomenuti, jer me je posebno dotakla,
(a bez prisustava spojlera je neizvodljivo) jeste činjenica da ljudi koji su
glasali za bonus, a samim tim i Sandrin otkaz, u većini slučajeva nisu to
uradili iz alavosti, pohlepe ili zlobe, već iz čiste nužde. Većina zaposlenih
živi teško, rade dodatne poslove a svota ponuđena u vidu bonusa mogla bi biti
privremena „zakrpa“ za finansijske
„šupljine“. Neke Sandrine kolege rade pod ugovorom, pa funkcionišu kao
marioneta poslovođe. Neki su pak u neskladnom braku, te takođe ne mogu (i ne
smeju) sami doneti odluku. Sandra šetajući od jednog do drugog shvata da nije
jedina koja živi teško, te njihove odluke mora prihvatiti, ma koliku god snagu
verbalnog šamara imale.
Kraj filma je efektan, jer čovek shvata (tačnije
dobija još jedan dokaz, jer odavno je to već jasno) da nikada, ali nikada neće
svima biti potaman, te da će uvek nečiji trijumf direktno uticati na propast
onog drugog. Samim tim, dobijamo i poentu filma, o kojoj ćete malo više saznati
ukoliko se upustitie u avanturu gledanja ove socijalne drame, koju ni jedna
recenzija ne može dočarati na pravi način kao susret „oči u oči“ sa filmom.
Dobre
karakteristike:
-
Izuzetan scenario braće Dardenne
-
Životna situacija koja se može desiti
svakome
-
Sjajna gluma i karakteri
-
Neusiljeno, spontano i emocionalno jako
delo
-
Dinamična kamera i režija
-
Efektan kraj
-
Poenta
Loše
karakteristike:
-
/
Zaključak:
Dođe trenutak da i ja nekoga nagradim najvišom ocenom. Siguran sam da i ovaj
film ima svoje nedostatke, ali nisam želeo da ih primetim, jer ono što sam
tražio od njega, dobio sam u duploj meri i bilo bi nezahvalno sakatati njegovu
finalnu ocenu zbog nekih sitnica koje direktno ne utiču ni na jedan parametar
koji uvažavam. Obavezno pogledati!!!
10/10
Нема коментара:
Постави коментар